top of page

Some on "pakollinen paha" - pehmeää höttöä

Updated: Jan 8

Some on monelle vieläkin vain "kiva ylimääräinen juttu," vaikka se onkin nykyään olennainen osa menestyvää liiketoimintaa. Tutkimusten valossa on selvää, että sosiaalinen media tavoittaa ihmisiä jokaisesta ikäluokasta. Diginatiivit ovat etenevissä määrin yritysten johtavassa asemassa, mutta myös suuret ikäluokat ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi arkeaan.


Kun tarkastelemme eri some-alustoja, kuten LinkedIniä, Instagramia ja TikTokia mainostajan näkökulmasta näemme niiden erilaiset vahvuudet. LinkedIn korostuu ammatillisessa verkostoitumisessa ja B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa, kun taas Instagram tarjoaa visuaalisen ja vaikuttavan alustan nuoremmille käyttäjille. TikTok puolestaan luo mahdollisuuden luovaan ja lyhyeen sisältöön, tavoittaen erityisesti vielä nuoremman, trendi,-hinta,- laatu tietoisen yleisön.


Tärkeää on ymmärtää, että jokaisella alustalla on oma ainutlaatuinen käyttäjäkunta ja käyttötarkoitus. Mainostajan on mukautettava sisältöään kunkin alustan vahvuuksien mukaan. LinkedIn kaipaa asiantuntevaa ja liiketoimintapainotteista sisältöä, Instagram suosittelee visuaalisesti houkuttelevaa materiaalia, ja TikTok vaatii lyhyitä, luovia elementtejä ja koukuttavaa jatkuvaa toistoa.


Sosiaalisen median voima ei rajoitu vain sen tavoittavuuteen, vaan myös sen mahdollisuuksiin rakentaa aitoa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Tässä piilee suuri ero perinteisiin mainosmuotoihin, kuten televisioon tai printtimainontaan, verrattuna. Some tarjoaa tilaisuuden rakentaa brändiä personoidusti, kerätä palautetta reaaliajassa ja osallistaa yleisöä merkityksellisesti. Somessa on mahdollisuus luoda ilmiöitä.


Sosiaalinen media ei ole hömppää, vaan se on välttämättömyys menestyvälle yritykselle. Some on myös ainoa alusta, jossa nolla budjetilla on mahdollista tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä nopeasti. Tutkimustiedon valossa ja asiantuntijamielipiteiden tukemana tiedämme, että eri ikäluokat ovat läsnä somessa, ja mainostajien on tärkeää tunnistaa kunkin alustan ainutlaatuinen rooli ja kohderyhmä, jotta he voivat hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti.








Kirjoittaja: Janika Tommila



















Arvo Agenda on Suomen ensimmäinen Money Marketing* toimisto.



17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page